8 steg för att skriva fantastiska blogginlägg i 2019

Det absolut viktigaste med en blogg är såklart dina blogginlägg. Om innehållet på din blogg inte är intressant kommer du inte att ha många läsare. Har du däremot riktigt bra inlägg, kommer du istället att se hur läsarna väller in utan någon större ansträngning. Det här är också viktigt om du vill tjäna pengar på en blogg.

Att lära sig allt är svårt, men du kan med ett par enkla knep lära dig att skriva blogginlägg som lockar nya läsare och följare. Fortsätter du att jobba på dina inlägg kommer du med tiden att utvecklas och lära dig många nya knep som passar just dina läsare och människorna som du vänder dig till.

Nedan kommer du att hitta 8 enkla steg för att ta dina blogginlägg och artiklar till nästa nivå. Du kommer bland annat lära dig om nyckelord som används för sökmotoroptimering, hur du arbetar fram ett visuellt tilltalande inlägg och vad du kan göra för att sticka ut från mängden.

Enkla steg för att skriva blogginlägg som ger besökare

1. Ta reda på vad din målgrupp vill ha

För att hitta läsare för ditt innehåll måste du först veta vem din läsare är. Utan läsare kan du inte heller tjäna pengar på din blogg, oavsett hur du driver din blogg. Det här kan du göra på flera olika sätt och det kan hållas väldigt enkelt. Första steget är att klura ut exakt vem din läsare är. Som exempel använder jag min egen blogg och den läsarprofil jag använde:

  • Åldersgrupp: 15 – 45
  • Kön: Män & Kvinnor
  • Intressen: Egenföretagande, bloggande, influencerskap, frilansande, tjäna pengar på nätet, extrajobb/extraknäck.
  • Sociala medier: Använder troligtvis Facebook, Twitter & LinkedIn (Instagram?).

Det här är bara ett enkelt exempel och ingenting du behöver använda som en mall. Det gör det däremot tydligt vad det är du behöver fundera på. Vilken ålder, kön och intressen är framförallt viktiga. Om du har valt att blogga om något som är intressant för dig, kommer du troligtvis att ha en del intressen gemensamt med läsarna du är ute efter.

Genom att känna till din målgrupp kan du också lättare tjäna pengar på din blogg, eftersom du då per automatik också vet vad läsarna är ute efter för produkter eller tjänster. Allt det här kan låta lite komplicerat och överkurs i början, men du behöver inte sitta ned och göra en djupgående rapport. En enkel lista som du gör i ett dokument eller med papper och penna duger.

Hur man hittar målgruppen

Något du inte heller vill missa när du skriver blogginlägg är nyckelorden. Det här fungerar ungefär som en sorts signal för din målgrupp. Nyckelord/sökfraser, Keywords på engelska, är de ord som människor söker efter på sökmotorer som Google, Bing, Yahoo och så vidare. Ett exempel är ”digitala jobb”, ett hett nyckelord för min egen blogg. När någon söker på det, är förhoppningen att min blogg dyker upp på första plats i sökresultatet.

När du vet vem din målgrupp är, gäller det också att du ser till att läsarna hittar ditt innehåll. Är man en seriös bloggare bör man med andra ord kolla upp potentiella nyckelord som kan användas i sina inlägg. Det här går att göra på olika sätt. Du kan till exempel själv söka på Google på det du vill skriva om och på så vis se vad sökmotorn själv föreslår för sökfraser.

Vill du däremot gå steget längre kan du använda Googles egna verktyg för nyckel- och sökord. Det här är verktyget som jag själv använder för mina inlägg på bloggen. Att ha en fem till tio olika fraser redo innan man skriver ett inlägg är inte nödvändigt, men det garanterar dig bättre möjligheter att hitta nya läsare via sökmotorer. Du hittade troligtvis Digitalys genom en sökmotor.

2. Skriv en bra rubrik till ditt blogginlägg

Rubriken är en utav de absolut viktigaste delarna. Trots det, finns det ingen brist på bloggare som inte lägger ned tillräckligt med tid på den här delen. En riktigt bra rubrik lockar nya läsare och kan få dig att sticka ut från mängden. Vidare så finns det studier som visar att många delar artiklar utan att läsa innehållet, enbart baserat på rubriken eller ämnet. Använd det till din fördel för att få mer exponering på sociala medier.

Det här betyder däremot inte att du måste lägga ned timmar på att klura ut en bra rubrik. Det gäller att hitta en bra balans och det finns ett par enkla knep att använda sig utav.

Om du har ett nyckelord så är det ett måste att du använder detta i din rubrik. Sedan finns det en del sorters rubriker som lockar fler läsare än andra. Många älskar listor och det är därför ingen dum idé att köra på detta när det är lämpligt. Skriver du till exempel ett informativt blogginlägg är det ingen dum idé att göra om ditt innehåll till en lista.

3. Fånga läsarens uppmärksamhet på en gång

Fånga läsarens uppmärksamhet med dina blogginlägg.

Till viss del hänger det här ihop med det föregående steget. En bra rubrik kan locka folk att läsa och dela ditt inlägg. Det är däremot också väldigt viktigt att du gör en bra inledning. Om en person går in på ditt inlägg eller din artikel, är det framförallt den första paragrafen som blir läst. Många kommer sedan att börja bläddra igenom ditt innehåll.

Det är därför i det inledande stycket där du måste fånga läsarens uppmärksamhet. Lägg ned extra mycket energi här och se till att göra det så intressant som möjligt. Du kan bland annat göra detta genom att poängtera vad läsaren får ut av att läsa resten av blogginlägget. Om du skriver en text om hur man löser ett problem, kan du till exempel poängtera fördelarna med att lösa det här problemet.

Med en bra inledning kommer du att fånga läsarens uppmärksamhet och du kan då hålla kvar läsaren längre på din sajt. Det här ökar också chanserna att ditt inlägg blir läst.

Beroende på vad det är för ämne du arbetar med kan det också finnas olika sätt att göra en bra inledning. Humor kan i många fall fungera, likaså att vara personlig med läsaren.

4. Lös läsarens problem med dina blogginlägg

Ett utav de enklaste sätten att locka till sig nya läsare är genom att lösa deras problem. Vanliga skäl till att någon söker efter något på Google är för att antingen köpa något, eller för att hitta svar på frågor/problem. Det här är bland annat grunden för min egen blogg Digitalys, där olika frågor och problem kring digital karriärutveckling besvaras.

Det här går också ihop väldigt väl med sökmotoroptimering. Vanliga nyckelord man kan använda på sina sajter är ofta relaterade till just frågor, bekymmer och liknande.

Om du vill skriva en artikel eller ett blogginlägg som konverterar väl och som lockar till läsning, bör du därför alltid tänka på vad läsaren vill ha ut av texten. Säljer du en produkt eller en tjänst, bör du forma din text efter det och fundera över de problem som produkten kan lösa.

Driver du istället en blogg kring ett ämne bör du fundera över vilka problem eller frågor som dina läsare kommer att ha. Det här gäller för alla sorters ämnen, beroende lite på hur man tänker kring innehållet. Någon som läser en modeblogg vill troligtvis ha tips och råd om hur man fixar en perfekt outfit. Den som besöker en spelblogg är antagligen intresserad av att ta reda på om ett visst spel är bra eller inte. Du som besöker Digitalys är nog mer nyfiken på hur man startar en blogg eller börjar att arbeta som frilansare.

5. Stick ut från mängden

Få dina blogginlägg att sticka ut från mängden.

Något som de flesta bloggare oroar sig över, inte minst i början av karriären, är att man inte kommer konkurrera med de andra bloggar som handlar om samma ämne. Sökmotoroptimering, alltså att du använder nyckelord på ett korrekt vis, är ett sätt att lösa det här problemet på.

Ett annat är att du sticker ut mer från mängden. Bara för att det finns andra människor som skriver om samma saker, betyder det inte att du per automatik måste vara sämre. Bloggläsare följer allt som oftast mycket mer än en blogg och det som gör sajterna intressanta är oftast personen bakom innehållet.

Försök därför inte att göra exakt vad alla andra gör. Var personlig och fokusera på just det du kan bidra till ämnet. Det kan handla om ditt unika perspektiv eller helt enkelt hur djupt du går in på ämnet. Att det sedan finns många andra som bloggar eller skriver artiklar om samma ämne behöver inte vara något bekymmer.

6. Kvalitet över kvantitet

Förr i tiden kunde man klara sig väldigt väl som bloggare genom att publicera regelbundet och se till att använda sina nyckelord relativt ofta. Man pratade ofta om nyckelordsfrekvens (Keyword Ratio på engelska). Det är däremot inte fallet längre och idag måste du istället fokusera på högkvalitativt innehåll. Du bör därför ta dig den tid du behöver när du skapar dina blogginlägg.

Fokusera på djupgående innehåll där du verkligen löser läsarens problem eller besvarar den fråga som lett personen till ditt innehåll. Många fokuserar på att lägga ut blogginlägg så ofta som möjligt, ofta på cirka 500 till 600 ord. Det här kommer däremot inte att ranka väl i sökmotorer och det försvinner i mängden av alla andras inlägg. Om alla har samma storlek och samma sorts inlägg, blir det svårare att skilja sig från mängden. Vill du istället sticka ut så är det bättre att alltid fokusera på att komma över 1000 ord, gärna längre om det passar ämnet. Är dina blogginlägg på samma ordlängd och nivå som andra bloggar, blir du trots allt bara en i mängden.

Samtidigt är det en balansgång när det gäller ordlängden. Om ämnet du skriver om inte kräver flera tusen ord, ska du inte heller skriva tusentals ord. Som sagt, kvalitet över kvantitet. Det är däremot överlag bättre att du skriver artiklar som kommer med ett värde för läsaren och det här får ta sin tid, även om det innebär att du publicerar färre inlägg.

7. Formatera och korrekturläs dina blogginlägg

Du behöver inte vara en perfekt skribent för att skriva blogginlägg. Det som däremot kan skada läsarupplevelsen är onödiga felstavningar. Grammatik kan bli komplicerat i vissa situationer och allt som oftast märker inte läsaren småsaker. Något som bloggläsare däremot kommer att se är felstavade ord. Allt som oftast handlar det om väldigt uppenbara misstag som du själv skulle se vid en korrekturläsning.

Ta dig därför ett par minuter innan du publicerar ett blogginlägg för att gå igenom texten för att undvika onödiga slarvfel. Det tar inte någon lång tid och är värt det. Du kan även kolla efter ställen där du hakat upp dig, missat viktig information och så vidare.

Skriver du längre blogginlägg är det också värt att fundera över formateringen. Många läser inte hela inlägg eller artiklar, istället bläddrar man igenom. Genom att använda fet och kursiv text och ordentlig textindelning, kan du leda dina läsare till textens viktigaste delar. Det här gör det också enklare för sökmotorer att gå igenom ditt innehåll.

Det är samtidigt värt att uppdatera sig om ordklasser. Det här är kanske inte aktuellt för alla, men allt för ofta stöter man på vanliga fel som lätt hade kunnat förebyggas. Videon nedan kan hjälpa dig ifall du känner att du behöver uppdatera dig om just ordklasser. Annars finns det sidor om vanliga grammatikfel. Annars kan du alltid kontrollera via Wikipedia som har en hel sida dedikerad till felstavade ord på svenska.

8. Glöm inte det visuella

Människor är visuella, glöm inte det i dina blogginlägg.

Du har skrivit färdigt ditt fantastiska blogginlägg, rättat texten och allting ser bra ut. Nu är det dags för den sista lilla detaljen som får ditt inlägg att sticka ut: Det visuella. När ditt inlägg delas på sociala medier kommer en bild alltid att visas, under förutsättningen att du faktiskt har bilder i inlägget. Utöver det så fungerar bilder utmärkt som en sorts styckesindelning mellan olika rubriker.

Bilder, tillsammans med välformulerat och informativt innehåll, gör dina blogginlägg mer lättlästa. Med tanke på att en genomsnittlig person spenderar ungefär 37 sekunder på att läsa ett blogginlägg, är det här otroligt viktigt. Vill du att läsarna ska stanna längre, måste du helt enkelt lägga ned mer tid på innehållet och använda visuella hjälpmedel.

Utöver bilder går det också bra att använda infographs. Du har troligtvis sett dessa förut, annars finns det en nedanför denna paragraf. Dessa gör det otroligt enkelt att dela med dig av statistik och information på ett lättläst vis. Det här gör det enklare för läsarna att ta del utav det och få en sammanfattning av mer komplicerade ämnen. Det är inte heller svårt att skapa dessa. Fortsätt för en lista över olika verktyg/sajter du kan använda för dina blogginlägg, bland annat för att skapa dessa.

statistik om bloggläsande 2019
Källor:

  1. NewsCred
  2. Hubspot
  3. Orbit Media

Bonus: Lista över verktyg du kan använda för att skriva bra blogginlägg

Det finns olika verktyg och tjänster du kan använda för att skriva blogginlägg. Nedan kommer ett par förslag som alla erbjuder gratisversioner eller som är helt och hållet kostnadsfria.

Canva är en otroligt bra sajt för att skapa grafiska resurser för dina blogginlägg. Jag använder själv sajten för huvudbilderna till mina inlägg. Tjänsten går också att använda för att skapa infographs, logotyper och bilder till dina sociala medier. Det absolut bästa? Tjänsten är gratis att använda. Visserligen finns det en premiumversion som öppnar upp fler funktioner, men denna är ingen nödvändighet. Det här är också verktyget som, på ett par minuter, skapade den infograph du såg längre upp.

Google Keyword Planner är det största och bästa (nja) verktyget för att hitta nya nyckelord och se hur många som söker på olika ämnen. Tjänsten är helt gratis, vilket är det som gör den till det rekommenderade valet. Det finns andra sajter som är aningen bättre, men då med nackdelen att man får betala en hel del.

Grammarly är svaret på frågan om hur man skriver blogginlägg och artiklar på engelska, trots att man inte kan språket flytande. Gratisversionen kan hjälpa dig med all grundläggande grammatik och betalversionen kommer med en hel del grymma fördelar. Det här verktyget är dessvärre värdelöst om du skriver på svenska, men är ett måste om du driver en engelsk blogg eller sajt.

Unsplash och Pixabay är riktigt bra sajter för gratis stockfoton. Det vill säga, foton du kan använda för dina inlägg och sajter. Båda sajterna är gratis och håller en relativt hög kvalité med tanke på att allting är gratis.

Har jag missat något verktyg som du anser är väsentligt för en bloggare eller har jag missat någon annan viktig detalj? Lämna gärna en kommentar nedan med dina förslag på hur man skriver högkvalitativa blogginlägg!

1 tanke på “8 steg för att skriva fantastiska blogginlägg i 2019”

Lämna en kommentar