därför får du inga bloggbesökare

7 anledningar till att ingen besöker din blogg (och hur du löser det)

Ska du starta en blogg så vill du såklart också ha läsare. Besökare är också väsentligt om du försöker tjäna pengar på din blogg. Det finns en mängd olika anledningar till att din blogg inte får in några besökare, allt från tekniska saker till mer utomstående orsaker. Det finns bland annat en mängd enkla misstag som många bloggare gör, vilket är ämnet vi ska gå igenom idag.

Genom att checka av listan nedan kan du försäkra dig om att din blogg får fler besökare. Dessa råd går att använda för alla sorters bloggar, oavsett vilket ämne du skriver om.

1. Du har precis kommit igång

Din blogg är ny

Det här är ett otroligt vanligt misstag som många bloggare gör. Om du precis har startat din blogg (inom de senaste 3 månaderna) kommer du troligtvis inte se mycket naturliga besökare. Det tar allt som oftast två-tre månader innan din sajt blir indexerad av Google, Bing, Yahoo och andra sökmotorer.

Oavsett vad andra söker på, kommer de troligtvis inte att hitta dina blogginlägg. Utöver det så kommer en blogg med få inlägg inte heller att verka lika lockande som dina konkurrenters med många fler inlägg, som också har ett starkare varumärke.

Det här är samtidigt ingenting du kan påverka. Fortsätt att arbeta med din blogg, skriv blogginlägg och fokusera på kvalitén. När det sedan har gått ett par månader kommer det här inte längre att vara ett bekymmer. Ge inte upp.

2. Dina sociala medier är döda

Ett stort misstag som många nya bloggare gör är att glömma bort vikten av sociala medier. Även om sökmotorer som Google och Bing är bra metoder för att dra in nya besökare, är det ingenting som fungerar kortsiktigt. Du vill trots allt ha läsare på en gång när du publicerar ditt senaste blogginlägg.

För att få dessa bör du då använda dig utav sociala medier. För många bloggar är det Facebook, Twitter och Instagram som gäller. Men det betyder inte att du endast ska använda dessa för att länka till dina inlägg, något som alldeles för många gör.

Dina konton ska bli en förlängning av din blogg, så du måste använda dessa minst lika mycket som du är aktiv på din blogg. Sök upp människor som är intresserade av samma ämnen som dig och starta konversationer. Kommentera på folks tweets och Facebook-inlägg, gilla folks foton och så vidare. Visa att du är en riktig människa som inte bara vill ha besökare till din blogg. Det här är också ett utmärkt sätt att nätverka och hitta nya kontakter i din bransch.

Missa inte heller andra sociala medier. Pinterest är en fantastisk plattform att använda sig utav, inte minst om du har rätt sorts ämnen. Det finns mycket visuellt på plattformen och det är också en plattform där en otroligt stor andel av användarna är kvinnor.

Du bör också ta och kika på LinkedIn, inte minst om din blogg handlar om något mer professionellt. Det är en utmärkt plattform för att närverka och hitta folk i din bransch.

Sociala medier för din blogg

3. Ditt innehåll är inte optimerat för sökmotorer

Det är inte längre aktuellt att skriva sina blogginlägg efter sökord/nyckelord. Det betyder däremot inte att man heller ska strunta i det, inte helt och hållet. Sökorden är det som signalerar till sökmotorer (Google, Bing, Yahoo, Yandex osv) vad ditt inlägg handlar om.

Det är därför viktigt att använda sina sökord där det är naturligt, exempelvis rubriker och underrubriker. Man ska däremot inte (nuförtiden) försöka arbeta med frekvenser, eller att man försöker använda nyckelorden ett visst antal gånger.

Undvik att:

  • Använda sökordsfrekvenser – Använd dina sökord när det är naturligt att göra det.
  • Strunta helt i sökord – Det gör det svårare för sökmotorer.
  • Forma inlägg efter dina sökord – Hitta sökord efter ämnet istället.

Du kan också använda sökord i dina bilders alt taggar. Det här gör att bilderna indexeras av sökmotorer under dina sökord. Det här är ytterligare ett skäl till att kontinuerligt använda bilder i sina inlägg, en bild per 200-300 ord brukar vara en bra regel.

4. Blogginläggen sticker inte ut tillräckligt

Om vi ändå ska diskutera bilder så kan vi samtidigt nämna att det är ett fantastiskt sätt att få din blogg att sticka ut. Det finns inget tråkigare än att läsa ett blogginlägg som bara är en enda stor klump av text.

Använd bilder, grafer, listor och ordentligt styckesindelning. Det här luckrar upp din text så att den är enklare att bearbeta för läsaren. Till exempel:

skriv blogginlägg på rätt sätt

Dina blogginlägg sticker också ut mer om du är personlig. Även om ditt ämne är mer professionellt så är det ändå i slutändan du som skriver innehållet. Använd en mer personlig ton, dela med dit utav dina åsikter och våga vara dig själv.

5. Blogginläggen bidrar inte med något

När jag har kontakt med kunder, oftast företag som driver företagsbloggar, är det här utan tvekan det vanligaste problemet som jag ser.

Det är väldigt vanligt med blogginlägg där syftet är att göra reklam för en produkt/tjänst och där man helt fokuserar på sökmotoroptimering. Det här kan gå väldigt snett om du inte är försiktig.

När du ska skriva blogginlägg är det otroligt viktigt att du skriver inlägget för besökaren/läsaren, inte för att tjäna något på det. Dina inlägg ska alltid erbjuda någon form av värde för dina läsare. Det här kan handla om underhållning, kunskap eller problemlösningar.

För att se ett exempel på det så kan du kika på Digitalys. Alla blogginlägg som jag har skrivit är skrivna med tanken att hjälpa läsaren. Det här är en självklarhet för vissa, men det är ett vanligt misstag. När du skriver blogginlägg för dina besökares skull, istället för att fokusera på att tjäna något, får du följande resultat:

  • Dina inlägg konverterar bättre då dina inlägg inger förtroende.
  • Du får ett perfekt tillfälle att demonstrera din kompetens inom ditt ämnesområde.
  • Besökarna kommer att associera din blogg med något positivt.
  • Mer relevanta inlägg gör också att sökmotorer rankar dig bättre.

6. Dina rubriker lockar inte

Vi hatar alla clickbait. Termen syftar på att man skriver manipulativa rubriker, inte minst i tidningar, för att få läsaren att klicka.

Det betyder däremot inte att du ska skriva tråkiga rubriker. Använda ord som väcker känslor för att få eventuella läsare att bli intresserade. Du kan även använda dig utav listartiklar (x sätt att göra en viss sak på), något som jag själv aktivt gör. Listor är lätta att läsa och läsaren vet på en gång vad som erbjuds i inlägget.

Genom att lägga ned en minut extra på dina rubriker, kan du locka fler att läsa ditt inlägg och kontinuerligt besöka din blogg.

7. Din blogg är död

Håll din blogg uppdaterad

Det här låter som en självklarhet för många, men om du inte är aktiv på din blogg kommer inte heller besökarna. Det är viktigt att du kontinuerligt publicerar nytt innehåll och att du även uppdaterar gamla inlägg.

Missa inte heller kommentarer, något får dina besökare att komma tillbaka.

Det kan också vara viktigt att se över sin blogg på den tekniska sidan. Om den tar för lång tid att ladda så kan folk klicka bort sig från sidan innan den har hunnit ladda färdigt.

Lämna en kommentar