Lär dig hur du gör reklam för ditt företag gratis

4 tips om hur du marknadsför din e-handel (helt gratis) i 2019

Under mina år inom marknadsföring har alltid webbutiker varit några av mina vanligaste kunder. Jag älskar e-handel och tycker det är helt underbart hur små aktörer idag kan konkurrera mot giganterna. Oavsett om du har precis kommit igång, eller har hållit på i åratal, är marknadsföring alltid lite av en huvudvärk. Du har redan tillräckligt att tänka på gällande administration, lager, leverans och kundkontakt, att sedan marknadsföra webbutiken blir ofta för mycket. Sedan kan det också kosta en del.

Ett vanligt förekommande problem är att många företagare inte har tid och pengar för att marknadsföra sin e-handel på korrekt vis, samtidigt som det är en väsentlig del av att vara en företagare. Jag kan inte göra mycket åt tidsaspekten, däremot kan jag bidra med råd om hur du marknadsför din e-handel utan några kostnader.

Nedan ser du ett par enkla råd som markant kan påverka hur mycket kunder du får in till din sajt, och hur du ökar antalet konverteringar (personer som besöker din sajt och faktiskt köper något).

Se över sajten för din e-handel

Gör din webbutik lätt att navigera och använda

När jag får en ny klient är det alltid hemsidan jag börjar kika på. Det finns en hel del konkurrens på marknaden och det absolut enklaste du kan göra är att se till att din webbutik är lättnavigerad och stilren. Se till att sidan laddas snabbt och att man hittar allting så enkelt som möjligt.

”Jag vet inte om min sida är bra eller inte.”.

Börja med att jämföra med de andra sajterna i din bransch. Du kan även kika på stora webbutiker som CDON, Webhallen och Zalando. Du kan även fråga andra företagare, till exempel i någon av alla Facebook-grupper för e-handel.

Det är helt gratis att justera din sajt och det tar sällan lång tid heller. Det försäkrar också att dina potentiella kunder inte stöter på problem eller vantrivs på sajten. En person som inte gillar sajten eller som har problem med att navigera den, kommer troligtvis inte heller att genomföra ett köp.

Marknadsför du ditt företag på sociala medier (på rätt sätt)?

Marknadsför ditt företag på sociala medier

Att marknadsföra sitt företag idag innebär att du är aktiv på sociala medier, oavsett om du gillar det eller inte. Det första du bör göra är att skapa en sida på Facebook, eftersom det här är ett gratis sätt att göra reklam för sitt företag. Här kan du dela med dig av nyheter, kommunicera med kunder och få recensioner.

Om du arbetar med digitala produkter/tjänster kan Twitter också vara ett bra alternativ. Det är däremot inte lika effektivt för att sälja fysiska produkter.

För utseenderelaterade saker är Instagram ett måste. Det är ganska enkelt att marknadsföra sig där bara genom produktbilderna du har. Se till att länka tillbaka till den relevanta produkten!

Oavsett vilka sociala medier du använder för att göra reklam, finns det flera knep du kan använda dig av. Ett vanligt förekommande misstag jag stöter på är att företagen inte är tillräckligt aktiva med sina kunder. Om du har en Facebook-sida är det viktigt att du faktiskt svarar på kommentarer du får på den.

Det är inte heller en dum idé att publicera inlägg som inte är helt relaterat till dina produkter. Våga vara lite personlig, skämta och så vidare. Du är inte IKEA eller något annat miljardföretag. Mindre företag ses oftast som mer varma och personliga, en stereotyp du absolut bör bekräfta!

Optimera din webbutik för sökmotorer

Sökmotorer som Google och Bing är där du kommer att hitta många av dina kunder. Det är därför viktigt att dina potentiella kunder hittar din webbutik när de söker efter den sorts produkter eller tjänster som du erbjuder. Det här kallas för sökmotoroptimering (SEO) och är inte alltid det enklaste. Målet är att hamna på första plats hos sökmotorerna för relevanta sökord, så att man är den första sidan som föreslås.

I grund och botten handlar det om att analysera vilka sökord som är relevanta för din sajt. Google har ett utmärkt gratisverktyg för detta som jag rekommenderar. Skriv in dina viktigaste ord i verktyget och du får då fram en lista över andra relaterade ord och fraser som du kan använda.

Om du säljer till exempel mobiler, kan du ange ”köpa mobil” som ett sökord.

Ett exempel på hur man använder Google Keyword Planner för sin webbutik

Du får då fram en lista på olika sökordsförslag, samt deras ungefärliga volym.

Hitta relevanta sökord för att marknadsföra ditt företag

Ett vanligt misstag många e-handlare gör, är att fokusera på sökorden med högst volym. Dessa har alltid hög konkurrens, vilket gör det svårare för dig att ranka i sökmotorer för fraserna. Det betyder inte att du ska strunta i dessa fraser, men missa inte längre och mindre kända fraserna. Dessa har lägre volym men är enklare att optimera efter. Se nedan exempel:

Hitta bra sökord för ditt företags reklam

”Jaha, hur använder jag sökorden då?”

Pratar vi om att optimera sin sajt handlar det helt enkelt om att använda dessa sökord kontinuerligt på din sajt. Det blir lite komplicerat här, eftersom du ska hitta en naturlig balans och inte låta din text fokusera på dessa fraser. Du ska alltså inte använda sökfraser hela tiden, utan någon gång då och då, när det är relevant att göra det.

Det här är också en utav anledningarna till att många webbutiker idag har längre produktbeskrivningar. Det kan kännas enklast med beskrivningar på 50-100 ord, inte minst om du erbjuder många olika produkter. Att istället gå upp till åtminstone 200-300 ord är en bra idé ifall du vill sökmotoroptimera din sajt. Det viktiga är att texten är relevant och erbjuder något till kunden. Det kan till exempel handla om att gå in på hur produkten hjälper kunden, vilka fördelar den har och så vidare.

Du kan också använda dessa sökord ifall du i framtiden vill annonsera genom exempelvis Google Ads eller Facebook Ads. Då kommer dessa sökfraser att komma till användning, så skriv gärna ned alla du använder i ett dokument, exempelvis i ett kalkylblad (Excel).

Har du hängt med i svängarna gällande content marketing?

Hjälp dina kunder för att locka dem till ditt företag

Du har ordnat din sajt, har fina produktbeskrivningar, är aktiv på sociala medier och nominerats till Sveriges roligaste e-handlare. Sociala medier och annonsering är utmärkta sätt att locka in kunder på kort sikt. Att optimera sin sajt, det vi gick igenom ovanför, är utmärkt för att se till att man får in kunder långsiktigt. Men det finns något du kan göra som är lite av ett mellanting: Content Marketing.

Content Marketing (kan också kallas för Innehållsmarknadsföring på svenska) är en samlingsterm för en mängd olika sorters reklamkampanjer som kan inkludera sociala medier, e-post, bloggar och så vidare. Det som kännetecknar den här sortens marknadsföring är att man erbjuder innehåll till potentiella kunder som erbjuder någon sorts värde.

Du har garanterat fått hem en del reklamblad i din brevlåda. När du läser dessa så känner du knappast att du fått något av värde, eller hur? Det är spam, skräp, kalla det vad du vill. Content Marketing är raka motsatsen, det är information eller innehåll som ger dig något. Du uppskattar innehållet, kanske till och med delar det på dina sociala medier eller berättar om det för dina vänner.

Även om du driver en mindre webbutik kan den här sortens marknadsföring erbjuda helt nya möjligheter till att locka kunder. En av de förslag jag brukar ge mina kunder är att driva en blogg på samma webbplats som din butik ligger på.

Där kan du sedan skriva inlägg som handlar om ditt ämnesområde. Om du erbjuder mobiler, kan du till exempel skriva blogginlägg om nya modeller (exempelvis recensioner), guider av olika slag eller dylikt. För en webbutik som säljer smink eller mode, kan man istället ge råd om outfits, modetrender, guider och så vidare.

När du ska arbeta fram den här sortens innehåll, fokusera på att:

  • Hjälpa din potentiella kund.
  • Erbjuda högkvalitativt innehåll, gärna lite längre (1000 ord +-100 är ett förslag).
  • Länka ut till relevanta källor i texten – Det här gynnar dig när det gäller sökmotoroptimering och hjälper läsaren.
  • Använda bilder! – Använd sajter som Canva, Pixabay eller Unsplash.
  • Gör gärna ditt innehåll lärorikt, kanske din produkt kan lösa problemet du tar upp?

Om du gör det här arbetet själv, kostar det dig inte ett öre. Det är ett effektivt sätt att marknadsföra sitt företag samtidigt som du bygger upp ditt varumärke. Det här är också högkvalitativt innehåll att dela på dina sociala medier.

Samtidigt måste jag passa på att göra lite smygreklam för mig själv. Jag arbetar aktivt med Content Marketing och erbjuder även sökmotoroptimering. Har du inte tid, men har en budget, kan du istället anlita mig för att göra den här sortens arbete. Självklart går jag igenom din sajt innan vi bestämmer något och kommer med förslag om vad du kan göra för att uppnå bättre resultat. Det går bra att kontakta mig för att diskutera ditt företag och vad vi kan göra för att dra in fler kunder.

Lämna en kommentar